Nothing but love for the veggies

Jeej! De schijf van vijf is aangepast en heeft de dagelijkse behoefte voor groenten opgehoogd. Bijna niemand krijgt namelijk voldoende groenten binnen, en bij kinderen is dit zelfs minder dan 1%! Persoonlijk vind ik 250 gram groenten per dag nog steeds weinig, en zou ik 400 gram adviseren, maar het is een goed begin. Maar hoe krijg je makkelijker je dagelijkse hoeveelheid groenten binnen zonder de hele dag rauwkost te eten…?

Nothing but love for the veggies

varieer-met-groenten

Groenten leveren vele belangrijke voedingsstoffen aan het lichaam, zoals vitaminen, mineralen en veel vezels. Het eten van groenten heeft dus een zeer positief effect op je gezondheid en op je spijsvertering. De hoeveelheid voedingsstoffen is onder andere afhankelijk van de soort groenten, het seizoen, en de bodem. Helaas krijgt bijna niemand in Nederland voldoende groenten binnen. Dit komt gedeeltelijk omdat de Hollandse keuken van oudsher de focus legt op vlees en aardappelen. Met een paar kleine aanpassingen kun je gemakkelijk meer groenten verwerken in jouw dagelijkse leven. Groenten zijn divers, je kunt er goed mee variëren, en in veel gerechten kan je ze ook een beetje ‘ verstoppen’.  Zie hieronder enkele tips & tricks.

Soep = handig en lekker
Maak aan het begin van de week een grote pan verse soep met (seizoen)groenten naar keuze. Je kunt bijvoorbeeld een pompoen-wortelsoep maken. Hierin kun je al een hele pompoen en een zak wortels stoppen. Bij erwtensoep kun je bijvoorbeeld heel veel groenten ‘verstoppen’ zoals knolselderij, prei en courgette. Je kunt met soep ontbijten, lunchen, avondeten of als tussendoortje gebruiken. Je kunt het ook meenemen naar kantoor. Het is voedzaam, vullend en gezond. Je bent langer verzadigd en je hebt een stuk minder last van het welbekende after lunch dipje, zoals je bij brood vaak hebt. Je kunt soep ook invriezen zodat je altijd wat op voorraad hebt.

Varieer!
Wees gul met groenten en probeer zoveel mogelijk verschillende soorten groenten in een week tijd te eten. Het liefst pure en onbewerkte seizoensproducten.

Groenten uit de zee
Eet ook eens groenten uit de zee, zoals zeewier of zeekraal. Zeegroenten zijn erg lekker, heel gezond en een goede bron van jodium. (= Happy schildklier:))

Diversiteit
Groenten zijn divers in smaak, maar dit is ook afhankelijk van de bereidingswijze. Een gegrilde courgette smaakt bijvoorbeeld heel anders dan de gebakken variant. Lust je geen rode bieten? Probeer er eens een hummus van te maken met knoflook, citroen en een beetje tahin. Lasagnebladeren kun je vervangen met plakjes gegrilde aubergine. Maak eens een groenteschotel met Oosterse kruiden in een tajine. Of een pasta van courgette. De juiste kruiden en specerijen kunnen groenten een verrassende smaak geven wanneer je ze op zichzelf niet zo lekker vindt.

Paddestoelen
Paddestoelen zijn een perfecte smaakmaker voor een gerecht. Ze zuigen heel goed een smaak op, zoals knoflook of sojasaus. Zo worden het heerlijke smaakbommetjes in een gerecht. Paddestoelen zijn een goede bron van eiwitten, handig dus als je geen dierlijke producten eet.

Diversiteit
Je kunt groenten op verschillende manieren bereiden. Je kunt ze stomen, grillen, koken, bakken, rauw eten of garen in de oven. Zorg er wel voor dat je de groenten niet overkookt, te lang bakt of te lang gaart. Zo behouden de groenten de meeste voedingsstoffen en smaken ze veel lekkerder dan wanneer ze niet overkookt zijn, maar lekker fris en knapperig.

Verdeel je groenten
Als je minimaal 250-400 gram groenten per dag binnen wilt krijgen, dan is het makkelijker om dit te verdelen over de verschillende maaltijden. Je kunt een keer ontbijten met een shakshuka vol groenten in plaats van je standaard havermoutje. Ook kun je eens lunchen met een frisse salade. Zo heb je al flink wat groenten gegeten en hoef je niet alles in het avondeten te verwerken.

Ellis

Hi, ik ben Ellis en het liefst ben ik de hele dag met eten bezig; koken, schrijven van (food) content, recepten ontwikkelen, foodstyling, foodfotografie, of op zoek naar mooie props. Gerechten worden kunst met de juiste combinatie van smaken, kleuren en geuren. Door alle zintuigen erbij te betrekken, worden koken en eten een beleving. Lekker en mooi eten maken is echt het allerleukste wat er is.