Miso Soup for Breakfast

Ok, ik hou heel erg van ontbijten, en ik ben gek op Japans eten. Dus ja.. Wij ontbijten regelmatig met miso soep. Diversiteit in het ontbijt is belangrijk voor mij, want waarom zou je alleen variëren bij de lunch of met avondeten. De ene dag ontbijten wij met pannenkoeken, de andere dag met soep en weer een andere dag met een groene maaltijdsalade of een eitje.

Variëren met ontbijt is niet alleen leuk en lekker, maar het is zo ook gemakkelijker om alle dagelijkse voedingsstoffen binnen te krijgen. Je kunt het over 3 maaltijden verdelen, in plaats van alleen je focus te leggen op het avondmaal. Vandaag ontbeten wij dus met miso-soep. Een heerlijk vullende en voedende soep die vol met groenten zit en ook nog eens erg makkelijk is om te maken.

Miso is een gefermenteerde pasta uit Japan, bestaande uit soja, rijst of gerst en zout. De graad van fermentatie bepaalt hoe intens de smaak is. Hoe langer het fermentatieproces, hoe sterker en zouter de smaak.

In Nederland wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de witte Shiromiso-pasta, deze is het zachtst van smaak. Naast dat miso een heerlijke smaakmaker is voor onder andere soep (maar zeker ook voor sauzen en marinades), is het ook nog eens heel gezond. Doordat het op een natuurlijke wijze wordt gefermenteerd, zit het vol met gezonde bacteriën. Deze bacteriën zijn een maaltijd voor de bacteriën die in je darmen leven; je darmflora. En doordat ze gevoed worden, groeien ze en kunnen ze gemakkelijker en beter hun werk doen. Doordat miso deze bacteriën bevat heeft het een hele gunstige werking op je darmflora en daarmee op je spijsvertering. Daarnaast is miso een natuurlijke bron van vezels en eiwitten, en bevat het ook belangrijke vitaminen en mineralen, zoals vitamine E, K, B2, ijzer, calcium, kalium en lecithine.

Miso bevat veel meervoudige, onverzadigde vetten en heeft daardoor een cholesterol verlagende werking. Linolzuur is er hier een van, en die heeft de eigenschap de huid zacht en jong te houden. Door de zoute smaak heb je geen tafelzout nodig en dit werkt bloeddrukverlagend. Veel Japanse vrouwen zweren bij de heilzame werking van miso en eten dagelijks een smakelijk soepje.

Wat ik handig vind van deze soep is dat je er zoveel groenten in kan doen als je maar wilt. Ik eet het graag met Kombu erin. Dat is een gedroogde zeewier die door zijn umami smaak heel goed bij miso past. Kombu heeft ook allerlei gezonde eigenschappen, maar daar zal ik later nog een keer op terugkomen. Het wordt onder andere gebruikt als natuurlijk medicijn voor de schildklier, door het jodiumgehalte. En omdat miso een gefermenteerde soja is, heeft het geen nare bijwerkingen op je schildklier, zoals andere vormen van soja wel kunnen hebben.

Heb je ook zin gekregen om een keertje te ontbijten met miso-soep? Je hoeft dan echt niet heel vroeg op te staan om soep te gaan koken maar maak in het weekend of aan het begin van de week een grote pan soep. Soep is vaak een aantal dagen houdbaar in de koelkast. En eigenlijk is soep vaak de tweede dag wat lekkerder, wanneer alle smaken goed zijn ingetrokken. Wanneer je een voorraadje soep hebt, kun je juist wat later opstaan, het even snel opwarmen en er lekker van ontbijten. Maar je kunt het natuurlijk ook tijdens de lunch eten, als tussendoortje of gewoon als je zin hebt. Ik zal het recept snel met jullie delen!

Ellis

Hi, ik ben Ellis en het liefst ben ik de hele dag met eten bezig; koken, schrijven van (food) content, recepten ontwikkelen, foodstyling, foodfotografie, of op zoek naar mooie props. Gerechten worden kunst met de juiste combinatie van smaken, kleuren en geuren. Door alle zintuigen erbij te betrekken, worden koken en eten een beleving. Lekker en mooi eten maken is echt het allerleukste wat er is.